Saturday, April 24, 2010

odan bercerita...PETUA BERCINTA LAMA


Tak sangka aku ngan didie dah bercinta nak 6 tahun lebih.. lama tu siot. Kalau xde halangan hujung tahun ni kitorang kawen le…

Bercinta ni banyak cabaran n dugaannya. Aku teringat satu pepatah member aku pernah bagitahu time aku matrik dulu dekat matrikulasi kolej taj.. Die siap lekat pepatahni dekat dinding biliknya..Pepatahnya berbunyi begini…

“CINTA IBARAT KENTUT,
DILEPAS MALU,
DITAHAN SAKIT”

Bio aku terangkan ape makna pepatah tersebut..Kalau kita menyukai seseorang, kita mesti malu untuk meluahkan yang kita suka padanya tetapi jika kita tidak meluahkan begitu sakit kita menanggungnya..Jadi nasihat aku, luahkan je kalo kita syok kat seseorang, takut melepas.. Xdapat xpe, bunga bukan sekuntum, banyak kuntum lagi kat luo tu, bunga taik ayam pun lame2 cium pun bley jadi wangi..

Tapi bila dah declare couple jgn ingat bley bahagia kalo xde KESABARAN.. Bagi aku, sesiapa yang tiada sifat sabar maka tahun pertama bercinta pun bley putus. Jadi bagi aku tahun 1, tahun kedua kita couple memang banyak cabaran.. Masuk tahun ketiga n seterusnya barulah kita akan merasa nikmat bercinta tu.. Diibaratkan seperti menanam buah durian, kena sabar n bertahun2 baru kita dapat nikmatnya.

Kita jugak kena IKHLAS dengan pasangan kita…kalo setakat 20 sen pun berkira xpayahle nak kekal lama.. Kita kena banyak memberi dari menerima…Biar kita lebih memberi daripada pasangan kita..Dan kalau kita memberi xperlulah kita ungkit2kan… bak kate pepatah “ Time memberi sorok tangan”..lebih kurangle pepatahnya…lupa aku.

KEPERCAYAAN, bila sebut kepercayaan ni ,aku paling tak suka kalo orang yang bercinta kata “aku percaya pasangan ku 100%”. Bahaya tu! aku nasihatkan korang, letak le kepercayaan korang setakat 80 hingga 90 je. Kalau percaya 100%, alamat pasangan kawen lain pun xperasan le. Tapi kalo nak payung emas izinkanlah suami kawen lagi,hehe

Tapi kalo SAYANG, letakle 100%. Kalo tak sampai 100% maknanya ada problem le tu… Maknanya korang ni gatai le tu..

Cukup le setakat ni aku kongsi pengalaman n petua aku, bab2 atas yang aku cerita ni asas2 je, yang lain next time… Sebenonya aku ni bukan baguih pun…nasib baik didie ni tahan dengan aku, tu aku sayang kat dia.. Akhir kata, selamat membaca n selamat beramal.

2 comments:

  1. waa...sgt bgus la...moga odan n dd bhagia slamenye...amin..

    ReplyDelete
  2. thanks atoi...hope u too always with him ever after

    ReplyDelete